torsdag 18 november 2010

Hjälp igen!


Det är ett av våra val som jag inte riktigt känner mig hundra på. Som jag går och gruvar på. Så jag tänkte be er om hjälp. Vårt kök är en modern version av ett klassiskt lantkök. Inbyggda, vita träluckor. Mörk träskiva i bänkarna. Allt det där älskar jag och känner mig inte ett dugg osäker på. Men golvet...

Först ville vi ha mörk trägolv. Dels för att vi har det i resten av undervåningen och dels för att det skulle matcha träbänkarna. Men så har ju vi en långhårig hund som springer in och ut genom altandörren större delen av året. Vilket ger många blöta tassar vilket inte är speciellt bra för ett trägolv. Klinker får det alltså bli istället.

Jag blev kär i det här terrakottagolvet från Qvesarum. Först såg jag det i en annons. Sedan frågade jag Viveka på Humlebacken vad det var för golv hon hade. Så visade det sig att det var samma. Det ville jag ha!


Jag blev kär i det här terrakottagolvet från Qvesarum. Först såg jag det i en annons. Sedan frågade jag Viveka på Humlebacken vad det var för golv hon hade. Så visade det sig att det var samma. Det ville jag ha!

Men maken var lite tveksam. Han tyckte att det kändes för ömtåligt för en barn- och hundfamilj som vi.


Så hittade vi detta. Habitat M7UP 12,5x50 (395 kr/kvm) från Interkakel. Det ser ut som mörka träplankor och kommer att smälta in väl med golvet i det övriga huset. Och matcha bänkskivorna. Tåligt till tusen är det dessutom. Vi ritade med spritpenna på provplattan (fick tips om det) och dagen efter var det bara att torka bort det.

Så vad är problemet?

Jo, jag kan inte riktigt släppa tanken på terrakottaplattorna... Vad tycker DU?

Jennie

8 kommentarer:

  1. Jag tycker det mörka, den sista bilden. Det blir snyggast mot bänkskivan!

    Ha en mysig kväll! Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det mörka golvet, inte terrakottan för jag tycker det blir en helt annan grej jämfört med om du haft mörkt trägolv. En helt annan stil liksom....sen är det svårt att råda utifrån den lilla bilden, men om du säger att det matchar med bänkskiva så litar jag på dig;-)

    SvaraRadera
  3. jag bara älskar det mörka golvet som ser ut som trä - skulle välja det utan tvekan!

    SvaraRadera
  4. jag tycker att det mörka är snyggt, MEN, jag är allergisk mot konstgjort... jag vet, helt nördigt, men du säger att det ser ut som trä.. då går det bort för mig. jag vill ha något som ser ut som vad det är. Men det är jag som är sån.
    Det översta golvet är bättre i så fall, det utger sig för vad det är.
    Men sedan älskar jag ju mitt antika golv från franska slott och kloster...Terracottagolvet är inte särskilt ömtåligt heller, faktiskt, det är ju liksom slitet när man köper det.. så det gör inte så mycket om man sliter lite till på det. Ska bli kul att höra vad ni väljer.

    SvaraRadera
  5. Färgmässigt tycker jag det mörka golvet är underbart... Men jag är ändå lite inne på samma linje som Viveka här ovan, hur känns det att gå på ett golv som ser ut som trä men känns som sten.. Funderar också lite på hur fogarna i ett sådant golv kan tänkas se ut? Trots mina funderingar så tycker jag ändå ni ska satsa på det sista alternativet...Men de första plattorna är också jättesnygga, tycker inte det gör något fast man blandar "gammalt och nytt". Mycket hjälp fick du inte av mig precis ;). Ska bli spännande att se vilket ni väljer och slutresultatet!

    Kram/Annie

    SvaraRadera
  6. Är det inte så att terrakottan ligger och gnager och att det är den du vill ha, jag tycker det verkar så! Gå på känslan! Tycker jag.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej, jag tycker inte terakottan blir samma stilsom övriga, i så fall en mörkgrå stenplatta som påminner om ett kalkstensgolv, om du vill ha sten, det är mitt tips, eller ett mörkt trägolv, vi har hund och har Kährs Colorado trägolv, det är inte ett märke vid hennes matskål efter 4,5 år det är mer märken efter barnen faktiskt och så kan man slipa golvet, vi valde tjockt enstavigt, så nästa renovering om 5-6 år? då slipas golvet! Nej mitt tips är att inte ta terakotta till övrig inredning, du får inte samma klassiska stil. Dessutom även om det är vackert just det golv som ni vill ha så är folk i allmännet väldigt trötta på terakotta, men det är ni som ska bo där och jag antar att ni bygger för att stanna. ja nu blev du väl inte klokare.....hoppas det blir bra. Sen en annan tanke, lagar ni mycket mat så ta trägolv, det blir stumt och hårt och man blir trött i benen, man kan ha mjuka skor på iof men detär ju så mysigt att stå barfota efter en bastu och fixa mat. kram Vivi soltorp

    SvaraRadera
  8. Så här skulle jag ha gjort:

    Ingen terrakotta, bättre att ta upp en mörk nyans på golvet som funkar till de svarta bänkarna och som ger en enhetlighet med golven i övrig huset.

    Mitt val skulle ha fallit på det översta alternativet, stora klinkerplattor. Eftersom du redan har en sorts trägolv i övriga huset tycker jag det blir snyggare att helt bryta av med något annat istället för att föra in ytterligare en variant "trä-klinkergolv".

    Snyggt också att blanda gammaldags inredning med det moderna, att mixa den ljuva köksinredningen med de stora klinkerplattorna!! Men det golvet kanske inte var något alternativ du tänkt dig?!


    Nu blir det väl alldeles rörligt för dig, fniss. Men - det är du/ni som ska bo i huset och det är absolut viktigast att du följer ditt eget hjärta! Det blir nog fint oavsett i ditt vackra kök!!

    Kraaamizar aka

    SvaraRadera

Deltagare